- Historia internatu
- Warunki mieszkaniowe
- Misja internatu
- Młodzieżowa rada internatu
HISTORIA INTERNATU i nie tylko…
Wspomnienie jest formą spotkania
Szkoła w chwili rozpoczęcia funkcjonowania nie miała internatu z prawdziwego zdarzenia. Pokoje mieszkalne uczniów mieściły się tymczasowo na pierwszym i drugim piętrze budynku szkolnego. Dziewczęta mieszkały na drugim piętrze, chłopcy na pierwszym.
Pierwszym kierownikiem internatu był pan Janusz Kopka. Wszystkich wychowanków wówczas było 81 w tym 9 chłopców. 18 uczniów mieszkało na stancjach i było pod opieką szkoły. Kuchnia i jadalnia mieściły się na parterze. Lekcje młodzież odrabiała na I piętrze.
Wiele czynności wychowankowie internatu wykonywali sami: sprzątali, pomagali w kuchni, podawali posiłki. Ponadto pomagali przy porządkowaniu terenu przyszkolnego.
Ważnym zadaniem młodzieży mieszkającej w internacie była uprawa warzywnika na działce ofiarowanej szkole przez Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną w Białej Rawskiej.
W roku szkolnym 1965/66 rozpoczęto przyzakładową hodowlę tuczu, która wpłynęła
na poprawę wyżywienia w internacie. Chcąc obniżyć koszty wyżywienia przygotowywano na zimę zapasy warzyw. W roku szkolnym 1968/69, jesienią, zakiszono 1,5 tony ogórków i 2 tony kapusty
Z roku na rok rosła liczba uczniów Szkoły, stąd szybko zabrakło sal na pomieszczenia mieszkalne. Konieczne stało się wydzielenie na sypialnie miejsca z korytarza szkolnego.
Decyzję o budowie oddzielnego budynku podjęto w 1964 r. Uczniowie i nauczyciele czynnie włączyli się w prace budowlane. Pomagali przy wykopie fundamentów. Pracowali wszyscy klasami na wyznaczonych przez kierownika robót odcinakach.
W roku szkolnym 1967/68 w internacie mieszkało 82 wychowanków a na stancjach 102 uczniów. Stancje były zatwierdzane przez radę pedagogiczną i komitet rodzicielski. Młodzież przebywająca na stancji była objęta opieką wychowawczą, korzystała z posiłków w szkolnej stołówce.
Nowy budynek internatu do użytku szkolnego został oddany w lutym 1968 r. Zamieszkało
w nim 217 wychowanków, w tym 27 chłopców. Ogromny trud dyrektora szkoły Władysława Krzesaka i kierownika internatu Janusza Kopki, którzy przez kilka lat kołatali do drzwi różnych instytucji nie poszedł na marne!
Budynek został zagospodarowany, ale kłopotów było dużo. Przede wszystkim problemy
z urządzeniem kuchni. Brak było podstawowych urządzeń. Nie było ciepłej wody, nie było pralni. Źle wmontowane prysznice powodowały spływanie wody po ścianach, a to z kolei – odpadanie tynku. Niewykończona hydrofornia powodowała awarie, przez co często nie było wody. Trzeba było nosić ją wiadrami ze studni.
Podobnie było z terenem przy internacie. Po budowie pozostał gruz, kamienie i ogólne pustkowie. Dopiero dzięki pracy społecznej młodzieży i jej rodziców uprzątnięto gruz, posadzono 150 krzewów i 400 drzew. Urządzono zieleńce i ogródek warzywny. Otoczenie internatu nabierało schludnego wyglądu. Jednocześnie z roku na rok, zagospodarowywano pomieszczenia mieszkalne i gospodarcze.
Wolny od nauki i dyżurów czas młodzież spędzała na wieczorkach tanecznych, grach świetlicowych, oglądaniu filmów wypożyczanych z „FILMOSU” w Łodzi, przygotowywaniu programów artystycznych prezentowanych w bialskiej kawiarni, pracy w kółku fotograficznym, zajęciach sportowych, wyjazdach do teatru, wyjściach do miejscowego kina. W okresie jesieni uczniowie mieszkający w internacie pracowali przy zbiorach ziemiopłodów i owoców w Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Białej Rawskiej i u okolicznych sadowników.
Ważne wydarzenie przyniósł rok 1973. Wówczas to podjęto decyzję o budowie łącznika między internatem a szkołą. Staraniem dyrektora szkoły Wacława Górala i komitetu rodzicielskiego uzyskano pieniądze w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej
w Łodzi – 140 tysięcy zł. Przy budowie pomagała młodzież i rodzice. Prace postępowały bardzo szybko. 23 października 1974 r. zostały zalane fundamenty, a już na zakończenie roku szkolnego młodzież mieszkająca w internacie mogła przejść do szkoły korytarzem.
Budowniczym łącznika był pan Józef Plaskota ze swoją brygada budowlaną. Ogromny wkład w budowę tego pomieszczenia włożyli uczniowie, którzy zrobili wykop pod fundamenty, przenieśli materiały budowlane w bezpośrednią bliskość budowy, przywieźli 4 tysiące sztuk cegły z załadunkiem i rozładunkiem, odzyskali ok. 1300 sztuk trylinki z zaplecza budynków gospodarczych i wykonali szereg prac porządkowych.
Korzyści z wybudowania łącznika były duże: młodzież mieszkająca w internacie nie musiała zmieniać butów ani ubierać się cieplej wychodząc do szkoły, obowiązkowa wówczas gimnastyka poranna mogła odbywać się w sali gimnastycznej, na długiej przerwie drugie śniadanie zjadano w stołówce internatu, duże imprezy – typu studniówka, zabawa noworoczna – zaczęły odbywać się łącznie w dwóch salach: tańce w sali gimnastycznej a spożywanie posiłków w stołówce internatu. Ponadto młodzież miała możliwość korzystania z łaźni zlokalizowanej w pomieszczeniach szkoły, a po kolacji mogła pójść do sali gimnastycznej. Dzięki łącznikowi pojawiła się możliwość popołudniowego odrabiania lekcji w szkole.
Szybko też zadbano o teren zewnętrzny łącznika. Posadzono kilka rzędów róż. Przez cały czas rozwijała się baza internatu. Zakupione zostały tapczany, szafki i sprzęt gospodarczy.
W 1982 r. Kuratorium Oświaty i Wychowania w Łodzi podjęło decyzję o zorganizowaniu
w 9 pokojach mieszkalnych, od strony boiska, internatu dla uczniów miejscowej Podstawowej Szkoły Specjalnej. Pomieszczenia te po rozwiązaniu ww. szkoły w 1997 r. zostały przeznaczone do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w naszej szkole i taką funkcję pełnią do dziś.
W części budynku, od strony szkoły, w 1989r., dwa pokoje mieszkalne zamieniono na mieszkania dla nauczycieli a dziewięć na sale lekcyjne.
Pokoje mieszkalne na piętrze, od strony boiska, w 2009 r., zaadaptowano na mieszkania chronione należące do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Rawie Mazowieckiej
i część hotelową, będącą pod opieką internatu. W styczniu 2012 r. sprywatyzowano stołówkę internatu.
Pan Janusz Kopka na stanowisku kierownika internatu pracował do sierpnia 1976 r.
W kolejnych latach funkcję tę pełnili: Ewa Pawłowska, Stanisław Deczkowski, Józef Matysiak, Alfred Maruszak, Danuta Kata, Halina Cygan, Halina Kwiatkowska, Zofia Olewińska.
Od września 2018 r. na stanowisku kierownika internatu pracuje pani Katarzyna Dawidowicz.
Internat mieści się w dwuskrzydłowym budynku. Od 2007 r. dysponuje
20 pokojami 3-osobowymi, dwoma aneksami kuchennymi, świetlicą, jadalnią, kawiarenką internetową, trzema łazienkami, pokojem pracy własnej.
Małe pokoje zapewniają rodzinną atmosferę i warunki do nauki.
Stołówkę, świetlicę, hol i pokój cichej nauki zdobią piękne kwiaty o które od lat dbają pracownicy internatu przy udziale wychowanków.
Młodzież mieszkająca w internacie ma zapewnioną całodobową opiekę pedagogiczną.
Wychowanie to rzecz poważna,
musi się w nim mieszać
przykrość z przyjemnością
Arystoteles
Internat Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Białej Rawskiej jest placówką koedukacyjną, zapewniającą miejsce zamieszkania młodzieży uczącej się w naszej Szkole.
CELE PRZEWODNIE PRACY WYCHOWAWCZEJ:
- internat miejscem nauki, pracy i wypoczynku,
- przygotowanie młodzieży do samodzielnego dorosłego życia w rodzinie, w pracy zawodowej i życiu społecznym,
- wspomaganie działalności wychowawczej rodziców i opiekunów prawnych wychowanków.
ZASADY PREFEROWANE W DZIAŁANIACH WYCHOWAWCZYCH:
- każdy członek społeczności internatowej jest osobą wolną, która świadomie do niej wstąpiła i zdecydowała się na jej współtworzenie,
- każdy jest świadomy, że wolność niesie za sobą trud odpowiedzialności za dokonywane wybory,
- wszyscy pracownicy internatu są wychowawcami – wychowują swoją osobowością i zachowaniem (zasada: brak obojętności).
ZADANIEM INTERNATU JEST:
- zapewnienie wychowankom całodziennego wyżywienia i zakwaterowania,
- zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych,
- zapewnienie warunków do nauki, rozwijania zainteresowań,
- kształtowanie demokratycznych postaw wychowania,
- wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowych
i gospodarczych,
- wyrabianie zaradności życiowej, rozwijanie samodzielności,
- stworzenie warunków do uczestniczenia w kulturze oraz organizowanie kulturalnej rozrywki.
Internat planuje i realizuje swe zadania współdziałając ze szkołą, rodzicami, organizacjami społecznymi oraz instytucjami w środowisku. Podstawą realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych internatu jest roczny plan pracy opracowany przez zespół wychowawczy internatu i zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
Zespół wychowawczy internatu dba o kultywowanie wypracowanych tradycji, organizuje między innymi:
- uroczyste powitanie uczniów klas pierwszych i pożegnanie maturzystów,
- andrzejki,
- mikołajki,
- wieczory wigilijne,
- wizyty duszpasterskie w okresie świąt Bożego Narodzenia,
- spotkania wielkanocne,
- opiekę nad grobem uczestnika wojen napoleońskich na miejscowym cmentarzu.,
- wystawy czasowe IPN.
Młodzieżowa Rada Internatu (MRI) to samorząd internatu. W skład rady wchodzą reprezentanci społeczności internackiej, którzy wyróżniają się zaangażowaniem i chęcią niesienia pomocy. Członkowie MRI to osoby uczciwe, odpowiedzialne i godne zaufania.
Cele MRI:
- Angażowanie wychowanków w działalność na rzecz społeczności, w której funkcjonują.
- Rozwijanie umiejętności współpracy, dzielenia się własnym doświadczeniem, budowanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro.
- Kształtowanie adekwatnej samooceny, wiary we własne możliwości i umiejętności.
- Rozwijanie wrażliwości na los drugiego człowieka.
Na czym polega działalność MRI?
- Motywowanie do działania młodzieży, która nie ma pomysłu na pożyteczne spędzenie czasu.
- Organizowanie imprez integracyjnych, konkursów, wieczorów poezji, zajęć sportowych.
SKŁAD MRI 2020/2021
Skład MRI w roku szkolnym 2020/2021:
przewodniczący – Mateusz Musiał - kl. III TE
z-ca przewodniczącego – Mateusz Wąsik – kl. II TI
członkowie:
Aleksandra Bicz – kl. II TE
Martyna Mleczarek - kl. II TE
Paulina Redlisiak – kl. III TE
Agnieszka Szymańska – kl. II TE
Bartłomiej Węgier – kl. I TE
Mateusz Wrona – kl. II BR