- 31/01/2023
I Szkolny Konkurs Literacki Widzę, czuję, opisuję…
Nauczyciele języka polskiego zaprosili uczniów do literackiej zabawy w ramach I Szkolnego Konkursu Literackiego. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Widzę, czuję, opisuję…”. Uczniowie mieli za zadanie napisanie fraszki o szkole. I Szkolny Konkurs Literacki zorganizowany został przez nauczycielki języka polskiego Iwonę Strulak i Klaudię Walczak oraz przez nauczycielkę bibliotekarkę Karolinę Popłońską. W ramach projektu nauczycielki języka polskiego przeprowadziły lekcje dla uczniów na temat metodologii pisania współczesnych fraszek i regulaminowych założeń konkursu. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z dobrymi przykładami współczesnych fraszek, napisanych przez autorów, takich jak np.: Antoni Słonimski, Ludwik Jerzy Kern, Wiesław Brudziński i inni. W konkursie udział wzięło około 150 uczniów Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Białej Rawskiej z 12 klas: I TE, I TI, I TOA, II TE, II TI, II TO, III TE, III TI, III TO, IV TEP, IVTIP, IV TOP. Zgłosili oni do konkursu 263 fraszki. Zostały nagrodzone trzy fraszki oraz wyróżnione cztery, które wybrane były przez członków Komisji Konkursowej.
I miejsce zajęła uczennica Aleksandra Stępniak z klasy 4 TIP
II miejsce zajeła uczennica Marta Tulin z klasy 4 TIP
III miejsce zajęła uczennica Agnieszka Szymnańska z klasy 4 TIP
Wyróżnienie otrzymali: Gabriela Biedrzycka z klasy 3 TE, Szymon Kieszek z klasy 2 TI, Adrian Palczewski z klasy 4 TIP, oraz Paweł Krawczyk z klasy 2 TI.
Napisanie dobrej fraszki wydaje się zadaniem łatwym i przyjemnym. Wystarczy zastosować rymy, dodać trochę humoru lub satyry oraz podsumować całość celną puentą. Czy jednak tak jest na pewno? Przekonali się o tym nasi uczniowie. Okazało się, że nie jest to proces ani taki łatwy ani szybki, jak większości wydawało się na początku. Niektórzy uczniowie nawet w humorystyczny sposób przedstawili we fraszkach swoje zmagania z literacką materią. Jednak najważniejsze jest, że młodzież podjęła wyzwanie i włożyła wiele serca w proces twórczy. Zgodnie z hasłem konkursu Widzę, czuję, opisuję… uczniowie przedstawili we fraszkach swoje spostrzeżenia i odczucia na temat szkolnej rzeczywistości. W zgłoszonych do konkursu fraszkach nie brakuje humoru, satyry i celnych puent. Poruszane są tematy związane bezpośrednio z życiem szkolnym, dotyczące: lekcji, frekwencji, kartkówek, prac domowych, sukcesów i porażek edukacyjnych oraz życia towarzyskiego. Widoczne są emocje związane z nauką, ocenianiem, czy postrzeganiem ucznia przez nauczycieli. We fraszkach uczniów pojawiły się takie przedmioty jak: matematyka, język polski, wychowanie fizyczne, ekonomia. Uczniowie piszą o zmęczeniu, niewyspaniu, uciążliwościach porannego wstawania i dojazdach do szkoły. W wielu fraszkach pojawia się uczucie stresu szkolnego i towarzyszące mu obawy związane ze swoją przyszłością. Uczniowie zwracają uwagę, że szkoła jest miejscem niezwykłym ze względu na poznanych ludzi. Opisują rodzące się przyjaźnie i głębsze uczucia oraz liczne rozterki wewnętrzne. Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w konkursie na napisanie fraszki o szkole. Organizatorzy Iwona Strulak, Klaudia Walczak, Karolina Popłońska.